Snickra som hobby, snickra som en livsstil

Det är många som har det som sin hobby att snickra. Allt från de fullfjädrade halvtokiga husbyggarna till de som mest pillar med små möbelarrangemang eller reparerar gamla träprylar. Personligen har jag alltid varit praktiskt lagd. Jag bor i ett stort hus med vidlyftig tomt i utkanten av Göteborg. Det är ett gammalt trähus som nästan skriker efter renovering och underhåll. Och givetvis har denna belägenhet påverkat mitt val av hobby. Jag menar, i en sekelskiftslägenhet inne i stan hade det knappast känts aktuellt att hala fram hyvelbänken speciellt ofta. Men här...är det på nåt vis alltid aktuellt. Det finns alltid något att göra. Något att bygga. Eller reparera. Eller, vilket är minst lika kul, att förstöra. Snickare vilar aldrig, som det heter.

Bra verktyg - inte enbart för proffsiga snickare

Just nu, såhär våren 2010, är jag inne i en period då jag måste byta ut flera av mina verktyg. De håller helt enkelt inte måttet längre och jag vägrar snickra mig genom en vår och sommar till utan att ha riktiga resurser som backar upp mig. Bra verktyg är nämligen inte enbart förbehållat professionella snickare. Nej, verktygen spelar stor roll, inte bara med tanke på slutresultatet och hur snabbt arbetet går, utan precis lika mycket för arbetsglädjen; för lusten att snickra, att vara hantverkare, om än bara som hobby. Det är nämligen först när man har verktyg som är anpassade efter uppgiften som man får den där härliga känslan av flyt. Det är också då som det blir roligt att snickra, när hantverkandet flyter effektivt, fokuserat och med en hundraprocentig känsla av kontroll.

Billiga verktyg blir dyra i längden

Funderar du själv på att göra 2010 till ett år av skapande, hantverk och snickerier som rekommenderar jag dig att inte snåla med verktyget. Köp kvalité och köp verktyg med ett tydligt syfte. Tänk på att ett slött sågblad eller en utsliten borrmaskin snabbt tär på både humöret och krafterna. En annan viktig sak är att dåliga verktyg lätt kan ge upphov till skador och felbygge. Tro mig - jag om någon har erfarenhet av dylika misstag. Och när man som jag har snickrat ett tag så upptäcker man att billiga verktyg är d-vligt dyra verktyg i längden. Varför? Jo, för att billiga verktyg har en kort livslängd. De blir slöa, sladdriga och fungerar inte som man vill. Kvalitetsverktyg däremot kan du ha ett livslångt förhållande till.

Kommentarer
Postat av: Hellis

Skulle du kunna tipsa om top tre bra verktygsmärken, och några märken som inte ens är värda att fundera på? Är det skillnad på Black and Decker i fackhandel och Black and Decker på Classe eller Rusta?

2011-02-02 @ 16:32:39
URL: http://138kvadrat.blogspot.com/
Postat av: alice

BAHCO!

2011-10-10 @ 16:09:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0